Ogólnopolski Program „Kodowanie na dywanie”
- Szczegóły
- Poprawiono: czwartek, 02, styczeń 2025 19:16
Ogólnopolski Program „Kodowanie na dywanie”

O programie
Ogólnopolski Program ,,Kodowanie na dywanie” to inicjatywa skierowana do szeroko rozumianej edukacji. Poprzez naukę kodowania można rozwijać wiele kluczowych umiejętności w twórczy i atrakcyjny dla dziecka sposób. Przygoda z kodowaniem nie musi być ani trudna, ani nieciekawa, nie wymaga też dostępu do specjalistycznego sprzętu.
W programie „Kodowanie na dywanie” naukę kodowania potraktujemy jako z góry zaplanowany proces, gdzie każde działanie wynika z poprzedniego i jest wstępem do kolejnego. W przygotowanych propozycjach aktywności zabawy około programistyczne wplatane będą do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści, czy posiadanego przez placówkę wyposażenia. Elementy kodowania można włączyć do różnych edukacji, w tym matematycznej, społecznej, językowej, artystycznej… można kodować wyłącznie offline, wykorzystując matę do kodowania, kolorowe klocki konstrukcyjne, kartki papieru, materiał naturalny lub łącząc aktywności unplugged z pracą z wykorzystaniem robotów edukacyjnych, długopisów 3D i sprzętu komputerowego.
Autorka programu: Anna Świć (Kodowanie na dywanie)
Organizator programu: Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Kodowanie na
Dywanie Anna Świć
Koordynatorka programu: Anna Świć
Przebieg programu:
Program trwa od 23.09.2024. roku do 31.01.2025 roku. Uczestnicy realizują zgodnie z harmonogramem programu zaproponowane zadania (z uwzględnieniem potrzeb i możliwości swoich podopiecznych, swoich własnych i placówki, w której realizują program; nie ma obowiązku realizowania wszystkich zadań, nie ma minimum). Po zrealizowaniu danego zadania mogą udostępnić relacje z zajęć (nie jest to obowiązkowe) w grupie
Facebook Kodowanie na dywanie.
Po zakończeniu aktualnej edycji programu nauczyciel uczestniczący w programie otrzymuje certyfikat oraz list z podziękowaniem od autorki programu, a dzieci otrzymują dyplomy. Program może być realizowany w formie ścieżki cotygodniowej (nowe materiały udostępniane raz w tygodniu z podziałem na wiek przedszkolny oraz wiek
wczesnoszkolny) lub w formie jednej z 3 ścieżek blokowych. Materiały do ścieżki cotygodniowej będą sukcesywnie udostępniane na stronie programu. Będą wysyłane
również drogą mailową do uczestników, którzy dokonali procesu rejestracji.
Propozycje aktywności do ścieżek blokowych „Kącik STEAM”, „Jestem bezpieczny w sieci”, „Doświadczam, myślę, buduję i koduję” oraz zadanie interaktywne (wersja genially) również zostaną umieszczone na stronie programu. Komplet materiałów udostępniony będzie do 15.09.2024. Podobnie jak materiały ze ścieżki podstawowej
scenariusze ze ścieżek blokowych również zostaną wysłane do zarejestrowanych w programie uczestników mailowo.
Rozkład materiału w ścieżce cotygodniowej (grupa przedszkolna)
Wrzesień:
• Jestem małym koderem – witamy w programie,
• Zasad ruchu drogowego pilnuję, dzięki temu bezpiecznie się czuję
Październik:
• Kolorowa Pani Jesień,
• Jesienne skarby natury,
• Jesienna słota,
• Podajemy pomocną dłoń
Listopad:
• Polska – mój piękny kraj,
• Kodowanie w rytmie deszczu,
• Zwierzęta na całym świecie,
• Przygotowania zwierząt do zimy
Grudzień:
• Mikołaj odświętnie zaprogramowany,
• Zima tuż, tuż,
• Tradycje i zwyczaje świąteczne,
• Przygotowania do Nowego Roku
Styczeń:
• Czas podsumowań, czas planów,
• Kochana babciu, kochany dziadziu,
• Zwierzęta potrzebują naszej pomocy,
• Bezpieczna zima
W ramach programu „Kodowanie na dywanie” organizowane będą wyzwania - konkursy np.: „CodeWeek 2024 z Kodowanie na dywanie” oraz bezpłatne webinary z zakresu nauki kodowania, pracy z robotami edukacyjnymi, wykorzystania aplikacji i
bezpieczeństwa w sieci.